Operațiunile PSYOP sunt operațiuni militare de diseminare a unor informații selectate și a unor indicatori specifici, către publicul larg în vederea influențării emoțiilor, motivelor și raționamentului obiectiv și, în cele din urmă, influențarea și susținerea acțiunilor guvernelor, orgabizațiilor, grupurilor sau indivizilor, în funcție de cazuistică.
„Convinge, schimbă, influențează”, „Niciodată văzut, întotdeauna auzit”
Scopul acțiunilor psihologice este de a induce sau întări un comportament faborabil atingerii obiectivelor beneficiarului. Acestea reprezintă o parte importantă a gamei de activități diplomatice, informaționale, militare și economice disponibile. Ele pot fi utilizate atât în timp de pace, cât și în caz de conflict.
Există trei tipuri principale de PSYOP – STRATEGIC, OPERAȚIONAL ȘI TACTIC.
PSYOP STRATEGIC include activități informaționale desfășurate de agenții guvernamentale în afara ariei militare, deși mulți utilizează resursele structurilor de apărare, securitate și ordine publică.
PSYOP OPERAȚIONAL se desfășoară pe toată gama operațiunilor militare, inclusiv în timpul păcii, într-o zonă operațională definită, pentru a promova eficiența și eficacitatea campaniilor și strategiilor derulate și implementate de ordonator.
PSYOP TACTIC vine în sprijinul celor de mai sus, în zona atribuită unui comandament tactic, zonă definită ce face parte integrantă din zona operațională, aplicând întregul arial de operațiuni militare pentru a sprijini misiunea tactică împotriva forțelor oponente (dacă se impune).
PSYOP poate degrada capacitatea unui/ei grup/organizații/națiuni, e a efectua sau susține activități de opoziție, acțiuni combatante sau pur și simplu refuzul la obediență, combinând convinderea cu o amenințare credibilă. De asemenea, pot perturba, confuza și prelungi procesul de luare a deciziilor grupului țintă, subminând rațiunea, comanda și controlul.
Atunci cand PSYOP este activat corespunzător, are potențialul de a reduce voința adversarului de a lupta sau contracara.
PSYOP este, în fapt, CREAREA ȘI DISEMINAREA ATENTĂ A UNUI MESAJ DE PRODUS.
Există trei tipuri de produse care sunt utilizate pentru a crea aceste mesaje. Acestea includ produse albe care sunt utilizate in operațiuni evidente și produse gri și negru care sunt utilizate în PSYOP sub acoperire. Albul, Griul și Negrul nu se referă la conținutul produsului, ci mai degraba la metodele utilizate pentru a efectua operațiunea.
În operațiunile PSYOP sunt determinate trei tipuri de metode de transmitere a MESAJULUI DE PRODUS.
PSYOP ALB – reprezintă operațiunea și mesajul evident, direct și fundamental.
PSYOP GRI – reprezintă zona ambiguă, nedefinită special, menită pentru a crea confuzie.
PSYOP NEGRU – reprezintă zona ostilă, acea informație ce trebuie să contureze și să ridice credibilitatea PSYOP ALB.
PSYOP GRI ȘI NEGRU sunt operațiuni conspirate pe când PSYOP ALB reprezintă sursa reală, sursa de încredere și sursa implacabilă.
Pentru ca PSYOP sa aibă succes, trebuie sa aibă o bază fundamentată în realitate. Mesajele sunt consecvente, obsesive, niciodată contadictorii și trebuie sa reprezinte un „adevăr” credibil și aplicabil mentalității oricărui public sau subcategorie socială. Il recunoașteti acum pe CĂLIN GEORGESCU?
PSYOP poate include operațiuni militare, altele decât cele armate și poate include și operațiuni comune civil/militare. Acestea au fost folosite ca operațiuni de combatre a terorismului, evacuare necombatantă, greve, lovituri de stat, DEVIEREA ALEGERILOR DEMOCRATICE, diversiuni politice specifice.
MASS-MEDIA
În ultimii 20 de ani, complexitatea metodelor de a transmite mesajele PSYOP a depășit orice așteptare. De la diseminarea personală a informației (din gură în gură), pliante printate fizic și distribuite în număr mare, până la rețelele de social media. Mass-media audio-vizuală este, în general, cel mai puternic și des folosit vector de diseminare a informațiilor iar aceasta, fiind consolidată în trusturi internaționale de presă, face posibila transmiterea mesajelor atât național cât și internațional.
Un PSYOP de succes are următoarele etape:
- stabilirea misiunii, astfel încât să se alinieze obiectivelor naționale sau internaționale.
- estimarea situației actuale.
- pregătirea planului.
- selectarea mass-media.
- dezvoltare de produs.
- prestare – determină impactul probabil al PSYOP asupra publicului țintă.
- producerea și diseminarea materialului PSYOP.
- implementare
- post testare – evaluează răspunsurile publicului
- rezultat – feedback
Deci, ce face ca un mesaj PSYOP să rămână la publicul țintă? Un PSYOP este similar cu publicitatea prin faptul că unele mesaje sunt adaptate pentru a fi personale, persuasive și permanente. Cheia este să se folosească mesaje credibile și să se efectueze sondaje cu privire la comportamentele, atitudinile și convingerile publicului țintă.
PSYOP este cel mai eficient atunci când există percepția și aprecierea consecințelor. Mesajul care trebuie transmis poate fi adaptat la situații tactice, dar promisiunile făcute trebuie să fie în concordanță cu politica națională.
Ateție la „efectul de somn” – reține faptul că sursa mesajului poate fi trecută ca estompată față de forța mesajului, așadar, specificând sursa, iar aceasta fiind una controversată, mesajul devine mult mai persuasiv.
Asta, să ințelegem cu toții, mai bine, CE S-A ÎNTAMPLAT ÎN ROMÂNIA CU ACESTE ALEGERI PREZIDENȚIALE.