Extensii ale Moscovei în România. În februarie 2022 guvernul României anunța închiderea canalelor Russia Today și Sputnik, principalele medii de propagandă fățișă ale Moscovei în România. Procedurile tehnice de blocare au fost puse în mișcare pentru întregul arsenal mediatic de site-uri și bloguri asociate cu Sputnik: sputniknews.ro, md.sputniknews.com, ro.md.sputniknews.com, citeșteșitu.com, rtnews.ro si cloudx.ro.

În martie 2022 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene publica o măsură similară suspendând activitățile de difuzare ale Russia Today/RT și Sputnik pe o perioadă neprecizată în Franța, Marea Britanie, Spania și Germania. Ulterior pe întreg teritoriul UE canalele de propagandă ale Rusiei au fost suspendate.

„Astăzi, facem un pas important împotriva operațiunii de manipulare a lui Putin și suspendăm accesul canalelor mass-mediei controlate de statul rus în UE. Am impus deja mai devreme sancțiuni împotriva conducerii RT, inclusiv a redactorului-șef Margareta Simonian, și este logic să vizăm și activitățile pe care aceste organizații le-au desfășurat în Uniunea noastră”, declara atunci Josep Borrell, Înalt Reprezentant pentru Afaceri Externe și Politica deSsecuritate al UE.

Eurobarometrul din vara anului 2022 arăta că românii au fost favorabili închiderii goarnelor rusești de stat în proporție de 64%, totuși sub media UE de 70%. Polonezii au susținut blocada mediatică în proporție de 91%.

În primăvara aceluiași an, a devenit vocal în România un grup politico-mediatic care și-a luat numele orgolios de „Clubul de gândire GOLD”, masat în jurul Radio Gold FM. Membrii săi, citați, lăudați și premiați de Sputnik, au preluat și au dus mai departe în spațiul public românesc narativele conspiraționiste și dezinformarea preparate în laboratoarele Kremlinului. Era pesemne stringent după invazia Rusiei în Ucraina să existe canale dedicate propagandei, după suspendarea canalelor rusești.

Rusia a finanțat sistemul de propagandă și dezinformare Sputnik/RT, Rossia Segodnia, ferme de troli etc. cu peste un miliard de euro, conform unei investigații Vsquare.

Goldiștii trec la acțiune

Frecvența Radio Gold FM a fost achiziționată în 2020 de familia lui Cozmin Gușă prin fiul Andrei, acționar al firmei S.C. Angus Resources S.R.L, înregistrată în 2021 cu sediul în Popești-Leordeni, după ce firma anterioară, din care făceau parte fiul și fiica lui Sorin Ovidiu Vântu, Sindicatul Petrom și Cornel Nistorescu, a ajuns la faliment. Firma cu trei angajați ajungea în 2023 la o cifră de afaceri de aproximativ un milion lei.

Într-o poză făcută la un chef, vedem „echipa strategică”, cum o numește Cozmin Gușă pe Facebook, din care nu lipsesc Adrian Severin, Sorin Roșca Stănescu, Josefina Pascal, Dan Dungaciu, Petrișor Peiu, Marius Ghilezan, Ioan Raus (H.D Hartmann), Bogdan Comaroni, Mircea Popa. Echipei i se adaugă Răzvan Savaliuc, Petru Romoșan, Ion Spânu, conjunctural Ion Cristoiu și alți câțiva.

Toți aceștia colaborează la Radio Gold FM, SolidNews, radiogoldfm.ro, Gold TV, Ziua News, episodic la activenews.ro, corectnews și apar frecvent ca invitați la Realitatea Plus.

După nevoi, „Clubul” sau „Grupul de gândire GOLD” inventează alte extinderi. Prin februarie 2023 pretindea că a înființat un așa-numit Institut Gold, iar mai târziu, atunci când candidaturile tot mai fanteziste ale lui Cozmin Gușă, la primăria Capitalei sau la președinția României, o cereau, anunța că dezvoltă „Mișcarea Gold”.

„Institutul Gold” nu are o existență instituțională autonomă. Câteva articole ale acelorași colaboratori sunt etichetate ca „analiză pentru Institutul Gold” și cam atât. „Analizele” sunt axate fără excepție pe o agendă pro-Kremlin. Inițial, ambițiile afișate într-un articol publicat în februarie 2023 erau să investigheze sub autoritatea acestui „institut” „societatea românească, nevoile ei, în funcție de prioritățile statului român pe termen scurt, mediu și lung, raportate la interesul național, dar și la conjunctura externă, fără a pune carul înaintea boilor” și să identifice potențiali candidați pentru președinție.

Practic, sub denumiri hiperbolizate dar fără conținut real în afara unor simple articole de opinie, grupul încearcă să-și crească vizibilitatea și anvergura, creând impresia unor acțiuni ample, serioase și credibile. În SUA există The GOLD Institute for International Strategy cu sediul la Washington, fără nicio atingere cu pretinsul „Institut Gold” dâmbovițean.

Se adaugă la instrumentarul necesar pentru o propagandă eficientă și larg distribuită Noul Club de Presă, înregistrat oficial cu acest nume, dar lansat în 3 mai 2023 sub numele de Clubul de Presă. Așezat prin impostură pe notorietatea Clubului Român de Presă, clubul pretinde că reprezintă peste 700 de jurnaliști și 70 de case de presă. Cifrele sunt discutabile.

Cum funcționează jucăria diseminării  

O trecere în revistă a temelor abordate de membrii „grupului de gândire” pune în lumină vectorul propagandistic de sorginte putinistă. După ce au susținut individual teorii conspiraționiste anti-vaccinare în timpul pandemiei COVID-19, au trecut la subiecte legate de războiul din Ucraina. Sunt promovate accelerat mistificări, de la portretizarea refugiaților ca traficanți și prostituate, la avertizarea că ajutorul dat refugiaților, Ucrainei și Moldovei, inclusiv cel energetic, îi vor sărăci pe români.

Subiectele sunt aruncate pe piața media printr-o rețea de publicații, canale de radio și televiziune. Discuțiile adesea dezlânate de la Radio Gold FM sunt transcrise pe SolidNews.ro și transformate în știri pe activenews.ro, Ziua News sau pe alte site-uri afiliate, apoi sunt reluate cu titluri senzaționaliste la Realitatea TV/Plus.

Într-o analiză a Centrului GlobalFocus este descris mecanismul mediatic care multiplică narativele prin estomparea graniței dintre presa tradițională, cu impact la un public majoritar, și presa marginală. Aceleași subiecte și aceiași invitați sunt partajați între Radio Gold FM, Realitatea Plus și Zeus TV.

Distribuția încrucișată continuă pe rețelele sociale, Facebook, Telegram, TikTok, Youtube, diverse forme de mesagerie, WhatsApp etc.

Google search engine

Lasă un răspuns