Ajută-mă să fac singur! – dr. Maria Montessori
Metoda care inspiră generații.
Maria Montessori, medic și pedagog italian, a dezvoltat metoda Montessori la începutul secolului al-XX-lea. Prin utilizarea cunostințelor sale de medic și om de știință, Montessori a observat și studiat copiii, creând o abordare educațională adaptată nevoilor individuale ale fiecărui copil. Metoda Montessori promovează autonomia, respectul pentru ritmul unic de învățare al fiecărui copil și stimularea dezvoltării comprehensive prin intermediul unui mediu de învățare bine pregătit. Astăzi, această metodă continuă să fie recunoscută pentru impactul său pozitiv asupra educației timpurii.
Educația Montessori, la acest minunat centru educațional preșcolar din comuna Cristian, județul Brasov, coordonat exemplar de cele două educatoare Paula Angheli și Diana Stoica, urmărește un scop ambițios – să ajute la dezvoltarea copilului într-o ființă umană adultă completă, confortabilă cu sine, cu societatea și cu umanitatea în ansamblul ei, în timp ce abordarea tradițională a educației, care predomină în zilele noastre, rămâne concentrată pe transmiterea unor blocuri prescrise de cunoștințe, abordarea Montessori se concentrează pe susținerea și sprijinirea procesului natural de dezvoltare a ființei umane.
Educația Montessori începe cu înțelegerea că rolul adultului este de a ajuta la descătușarea puterilor de dezvoltare existente din naștere. Copilul, din cele mai timpurii momente ale vieții, deține energii constructive care ghidează formarea minții și coordonarea corpului.
Importanța legăturii dintre un copil și bunici, nu a fost mai bine ancorată în realitate de către Diana Stoica și Paula Angheli decât prin implementarea unor activități cu bunici reali.
Un mediu pregătit este un mediu unde vrei să se dezvolte copilul tău. Acest principiu presupune crearea unui mediu amenajat conform fiecărei etape de dezvoltare care să satisfacă chemările interioare și să ofere libertatea de a acționa în concordanță cu tendințele umane înnascute, acest mediu oferind o fundație sigură și permanentă pentru educație.
În centrul educațional din Cristian, copiii au la îndemână instrumentele necesare, dar au nevoie și de libertatea de a le folosi, de a le repeta, de a explora sau manipula. Sub atenta observație ale celor două educatoare, Diana și Paula, copiii interacționează cu mediul și acest lucru le stimulează dezvoltarea individuală, deoarece ei își aleg activitățiile – acest aspect fiind sinonim cu auto-educația.
În loc de rolul tradițional de educator, Diana Stoica și Paula Angheli sunt considerate ghizi sau observatori. Acestea urmăresc progresul fiecărui copil și îl îndrumă individual în funcție de nevoile și interesele fiecăruia.
“În centrul nostru educațional oferim experiențe formative copiilor astfel încât să devină adulți conectați cu sine, fideli valorilor proprii și adaptabili la schimbare. Aceasta este misiunea pe care ne-o asumăm și implică un proces transformațional pentru noi toți: echipă, copii, părinți și comunitatea extinsă.” ne spune Paula Angheli.
Răzvan Bujdoiu
senior editor
PRESSCONNECT.RO – AGENȚIE NAȚIONALĂ DE PRESĂ